Curajul de a fi autonomi

Multi cautam astazi succesul in “retete”, dar marile reusite vin din inovatie, adica – paradoxal sau poate nu – tocmai prin evitarea sabloanelor. Se poate oare reinventa directia in antreprenoriatul actual? Si, daca da, care sunt ingredientele corecte? Cate cai duc spre mult-asteptata glorie, daca drumul nu este niciodata acelasi?

Managerii nostri, Marius si Dan Stefan, au prezentat intr-un interviu acordat site-ului Profit.ro propria viziune asupra afacerilor, precum si povestea Autonom. Cum a aparut mica afacere din Piatra Neamt si cum s-a dezvoltat la ceea ce este astazi: lider de piata, cu o flota de peste 2000 de autoturisme, acoperire nationala prin 41 de centre de inchiriere in 28 de orase, cifra de afaceri de peste 14 milioane de euro in 2015 si o crestere anuala constanta de aproape 30%. Mai important decat rezultatele financiare este “cum atingem obiectivele, nu doar faptul ca le-am atins”, considera Marius. Iata de ce una dintre realizarile cu care ne mandrim cel mai tare sunt titlul de „Cel mai bun angajator” si scorul de 86% obtinut in studiul global al AON Hewitt, avand drept criteriu gradul de implicare al angajatilor, in conditiile in care media globala este de 13%.

V-ar putea surprinde sa aflati ca nu avem si nu am avut niciodata un director de resurse umane. De ce? Tocmai pentru ca recrutarea si evaluarea oamenilor din echipa sunt mult prea importante pentru a fi delegate; de interviuri se ocupa chiar directorii de agentii sau managerii de departament. Cuvantul de ordine este, desigur, “autonomie”, ceea ce inseamna un capital sporit de incredere si libertate de actiune, in limitele unor reguli bazate pe valorile de capatai ale companiei: bun simt, respect, spirit de echipa, invatare continua. La randul lor, angajatii isi asuma sa se perfectioneze, sa-si sprijine si sa-si informeze constant colegii despre progresele muncii lor, sa accepte sistemul de coeziune si transparenta deplina. In cadrul Autonom, toti angajatii companiei au acces la toate informatiile importante ale companiei, inclusiv salariile celorlalti. In plus, “Oamenii de vanzari nu primesc comisioane, iar proprietarii impart profitul cu angajatii”, noteaza autoarea interviului, Andreea Rosca.

„Problema cu autonomia nu e despre cat de mult vor abuza oamenii de ea cand o primesc. Este despre curajul tau de a i-o da, de a-i da cat poate duce si de a impinge permanent limita asta.” – Dan Stefan

“Semintele” spiritului antreprenorial provin din familie: „tatal nostru e stilul de antreprenor… Îi spunem alfa antreprenor. Vrea sa inceapa cate o afacere pe saptamana”, marturiseste razand Marius. Initial, niciunul dintre frati nu si-a dorit aceasta afacere, dar chiar tatal lor a fost cel care a insistat, inspirat fiind de o calatorie in familie prin SUA, la bordul unei masini inchiriate. In primii ani de activitate, clientii Autonom erau romanii angajati in strainatate, care aveau nevoie de mobilitate cand veneau in vizita in tara. Odata cu sosirea crizei, au realizat ca inchirierile catre persoane fizice nu ar fi putut sustine afacerea si s-au dedicat dezvoltarii segmentului corporate (inchirieri pe termen lung si leasing operational). Schimbarea s-a dovedit a fi varianta castigatoare.

Fratii Dan si Marius Stefan, managerii Autonom
Sursa foto: Profit.ro

“Secretele” dezvoltarii: invatare, inovatie, perfectionare

Pe langa activitatea de management si leadership din cadrul companiei (in operational nu se mai implica de ani buni), fratii Stefan citesc cateva ore zilnic, participa la cursuri de management (la Harvard, London Business School etc.), predau la scoli de business, fac mentorat, au o fundatie care finanteaza proiecte educationale, investesc in afaceri aflate la inceput de drum, fac sport, calatoresc. Marius conduce reprezentanta din Romania a Young Presidents Organization, una dintre cele mai prestigioase organizatii globale dedicata tinerilor lideri, iar Dan face parte din Consiliul Director al CEO Clubs, o organizatie internationala care, in Romania, reuneste 140 de lideri de companii.

„Cand te opresti din invatare incepi sa regresezi.” – Dan Stefan

De la colegii proaspat angajati pe pozitii de entry level pana la management, invata toti. Toti cei 300 de membri ai echipei Autonom. Au studii superioare, iar listele de lectura, programele de training (50 ore / an) si sesiunile de evaluare semestriale sunt obligatorii pentru toti.

Fiecare agentie Autonom din tara are o biblioteca cu volume esentiale (de afaceri, management si mai ales customer care), iar daca titlurile solicitate de angajati lipsesc, sunt comandate imediat – bugetul pentru carti este nelimitat.

Desigur, cu atat invatam mai mult, cu atat efervescenta de idei este mai mare si cresc sansele sa aducem imbunatatiri in oferta ori in sistemul de lucru. Regula de aur? “Schimbarea trebuie sa fie permanenta, tot timpul trebuie sa vii cu lucruri noi, sa vezi ce functioneaza.” – Marius Stefan

Inovatia nu este insa solitara, ci se datoreaza interactiunii permanente cu colegii si cu clientii, adica cei care ne descopera, ne cunosc, ne “simt” cel mai bine serviciile: „Avem un sistem intern de generare de idei. Majoritatea vin din prima linie, de la cei care discuta cu clientii. De acolo vin cele mai bune idei.” – Dan Stefan

Succesul – intotdeauna, in echipa

Ce ne propunem? “Sa atingem extraordinarul cu oameni obisnuiti. Asta cautam. Oameni obisnuiti, normali, cu bun simt. Bunul simt, la noi, e criteriu de angajare in orice anunt.” – Marius

Iar daca performanta se obtine muncind cot la cot, zi de zi, si realizarile sunt ale intregii echipe:
“Suntem genul ala de echipa in care nu stii pe nimeni, dar a castigat cupa. Pentru ca oamenii lucreaza bine impreuna si nu pierd vremea cu chestii neproductive. Cautam foarte mult succesul, sa nu intelegem gresit. Vrem oameni buni, dar in primul rand ca oameni.” – Dan

Ei bine, toate acestea, impreuna, ne ajuta sa ne diferentiem. Si, mai mult decat atat, sa ne numim, cu mandrie, Autonom: „Nu semnam cu clientii nostri doar pentru pret. Ce valoare adaugam, in ce context, pentru clientii nostri. felul in care facem noi lucrurile si povestea sunt esentiale. Aceasta cultura interna e imposibil de copiat. Si ea creeaza povestea si emotia.” – Marius

Va invitam sa parcurgeti interviul integral aici.