Cultura reprezintă acțiunile noastre #23

Salutare,

Săptămâna aceasta vorbim despre impactul pe care îl are un lider asupra oamenilor și despre cum modelează și influențează cultura echipelor. Într-o lume în care schimbarea reprezintă singura constantă, cultura și oamenii sunt cei care ne ajută să ne adaptăm și să rămânem relevanți. Valorizarea ideilor, capacitatea de a lucra împreună și a găsi soluții, autonomia și comunicarea deschisă reprezintă doar câteva elemente importante atunci când discutăm despre sisteme și structuri.

Toate acestea pot fi citite în newsletterul nostru Learning Tip of The Week, la care vă invităm să vă abonați fie pe platforma LinkedIn, fie accesând pagina de mai jos:


#EvolveDaily by Autonom

Gabriela Milas - Director Executiv Autonom Rent-A-Car - Curiozitatea, bunul simț și utilitatea lucrului bine făcut reprezintă ingredientele echipelor performante

Curiozitatea, bunul simț și utilitatea lucrului bine făcut reprezintă ingredientele echipelor performante, un text pregătit de Gabriela Milaș, Director Executiv Autonom Rent-a-Car.

Pentru mine Autonom reprezintă efectiv o școală în care am învățat enorm de multe lucruri legate despre cum să crești oameni și cum să conduci echipe autonome într-o companie care cultivă învățarea continuă, inovația și performanța. Am ales să lucrez aici pentru că la interviul de angajare am întâlnit doi oameni entuziaști, care m-au făcut să cred în planurile lor și am văzut imediat potențialul extraordinar de dezvoltare. Consider că procesul de învățare durează toată viața, inclusiv pentru că lumea din jurul nostru este în continuă schimbare și atunci, noi trebuie să ținem pasul și să ne adaptăm încontinuu. Eu investesc pe termen lung în învățare și îi provoc pe colegii mei să se autodepășească, să învețe mai mult și să își dorească să devină mai buni mâine decât sunt astăzi. Le cunosc atuurile și îi ajut să se descopere și să evolueze. Am ales să împărtășesc câteva idei pe care le consider valoroase pentru coordonarea unei echipe:

Performanța este dată de suma comportamentelor oamenilor din echipă și cred că nu există creștere pentru o firmă fără evoluția echipei. Cât înțeleg din business și cât vor să crească? Cum sunt luate deciziile și ce se întâmplă când greșește cineva? Ce îi motivează și cum lucrează împreună? Cum va determina structura echipei modul în care obținem rezultate? Ce să facem ca oamenii să își dorească să se implice? Sunt doar câteva dintre întrebările pe care liderul sau managerul echipei trebuie să le aibă în vedere. Oamenii au nevoie să fie ghidați prin modele și în același timp au nevoie de libertate pentru a găsi și testa soluții. În prezența unei strategii bine comunicate și implementate, dar cu foarte multă autonomie, valorile comune sunt foarte importante. Ele sunt cele care până la urmă ne aliniază spre scopul comun. Noi o numim autonomie cu responsabilitate.

Poveștile de succes au ca element central oamenii cheie și de aceea este foarte importantă motivația oamenilor. Eu cred că oamenii sunt de bună credință și fac cât de bine pot ei lucrurile, în momentul respectiv. Noi le acordăm încredere din prima zi și încercăm să aflăm prin diverse moduri și sisteme dacă aceștia consideră că fac ceea ce le place, fac ceea ce se pricep și sunt într-un loc unde au potențial să evolueze. Comunicarea este deschisă și transparentă, și facem în așa fel încât să conțină informație cu sens. Încurajarea modului de a gândi antreprenorial și recunoașterea dorinței de dezvoltare și a efortului suplimentar reprezintă elementele progresului și determină inovație pe mai multe niveluri. Ne asigurăm că fiecare angajat are o voce, atât în interiorul organizației cât și în afara ei. Ne mândrim cu colegii care devin exemple în comunitatea locală, și sunt foarte mulți în această situație.

Să nu uităm că este foarte important să producem valoare pentru client, să aibă sens ceea ce oferim. Facem eforturi în permanență să ne păstrăm aproape de clienții noștri, pentru a lua decizii mai aproape de lumea reală. De multe ori decizia e acolo, la cei care interacționează față în față cu clienții, iar lanțul ierarhic este foarte scurt tocmai ca să obținem viteza în reacții. Considerăm esențial bunul-simț și ne raportăm la valori și căutăm ca ceea ce facem să aibă sens pentru toate părțile implicate. Gândim pe termen lung, investim în parteneriate durabile cu clienții noștri, îi ascultăm și căutăm în permanență noi modalități de a găsi servicii mai potrivite pentru aceștia.

Diversitate și contribuție: fiecare dintre noi avem felul nostru de a face lucrurile, însă dorința de a evolua este comună. Desigur că nu suntem toți la fel, ceea ce înseamnă că abordăm lucrurile în mod diferit. Care e cadrul pe care eu l-am creat ca să maximizez ce fac oamenii? Ca să optimizezi lucrurile, să obții cât mai mult din ceea ce poate da o echipă, e foarte important ca toți membrii echipei să poată să contribuie, pentru că fiecare poate să adauge valoare. Trebuie explicat clar ceea ce vrem să facem și mai ales de ce, pentru ca oamenii să nu aibă percepția de control, ci să se simtă parte din proces. Discuțiile despre evoluția proprie fac parte din orice ședință, în orice echipă. Evoluăm zilnic este de altfel sloganul nostru, la care ne raportăm cu toții. Sigur că ritmul poate fi diferit, însă important e să mergi măcar puțin înainte, în fiecare zi.

Procesul de standardizare poate fi nefavorabil, dar eficientizarea este cea care determină evoluția. Evaluăm des dacă ceea ce facem mai este de actualitate, dacă încă sunt cât de cât simple și clare lucrurile, iar dacă nu, echipele noastre au autonomia de a schimba ce cred că se poate face mai bine. Volumele pe care le avem acum necesită sisteme solide pentru gestionare, iar în ultima perioadă ne orientăm din ce în ce mai mult spre automatizare și aplicații noi. Relația cu clienții noștri rămâne totuși la oameni. Seth Godin spunea ceva similar în acest articol: pe viitor organizațiile mari vor avea succes în servicii dacă se vor purta cu clientii ca și cum ar fi încă organizații mici.

Gabriela a avut o evoluție frumoasă în cei 16 ani de când face parte din echipa Autonom, iar în acest moment conduce divizia de business de închirieri. Îi place să organizeze și să optimizeze sisteme, să crească oameni și implicit agențiile și să îi încurajeze pe colegii săi să se implice. „Dedicarea timpului în mod voluntar unor activități pentru a-i ajuta pe cei din jurul nostru ne determină să conștientizăm impactul pe care îl avem și să ne dorim să producem mai multe schimbări pozitive în jurul nostru.” Este pasionată de concerte, îi place să meargă la pas și să descopere alte culturi, îi place să împărtășească din cunoștințele ei și să predea. A descoperit că-i place să predea prin intermediul unui proiect de tip afterschool, la care a participat alături de colegii din agențiile din vestul țării. Timp de doi ani au mers zilnic și au predat copiilor dintr-un sat de lângă Timișoara. Acest proiect a reprezentat pilotul a ceea ce a devenit ulterior Devino AutonOM, un proiect de educație susținut de angajații noștri, implementat la nivel național, care a ajuns la peste 450 de copii din 88 de localități. „Dacă i-ar întreba cineva pe colegii mei aceștia m-ar descrie probabil ca pe un manager sever, dar drept și cu mereu cu zâmbetul pe buze. Ei spun că sunt sociabilă, deschisă, cu simțul umorului, dar, în același timp, orientată către atingerea obiectivelor.


#DozaDeLectură

Vă propunem o carte scrisă de Daniel Coyle cu multe sugestii și exerciții practice, care ne ajută echipele să o construiască o cultură coerentă și pozitivă. În Codul culturii. Secretele grupurilor de mare succes autorul face o analiză din interior a câtorva dintre cele mai performante culturi din lume, urmărind cum procedează liderii acestora, pentru a depăși obstacolele și a ajunge la excelență într-o lume care se schimbă rapid.

„Acțiunile noastre = Cultura noastră” reprezintă una dintre cele mai importante lecții de leadership. Cultura reprezintă un ansamblu de relații interumane dinamice, care acționează în direcția unui scop comun. Oamenii sunt motorul organizațiilor, iar interacțiunile dintre ei pot transforma oricând o echipă banală într-una de succes.

Culturile extraordinare sunt construite pe trei abilități esențiale: siguranță, vulnerabilitate și scop. Liderii de succes se vor diferenția prin dezvoltarea a trei competențe: declanșarea sentimentului de apartenență la grup, stimularea cooperării prin asumarea vulnerabilităților și stabilirea scopului, adică a poveștii care îi va călăuzi în toate acțiunile lor viitoare. Indiferent că vorbim despre antrenori de baschet, despre antreprenori sau despre comandanți, liderii sunt cei care transmit siguranță și declanșează sentimentul de apartenență la grup, creează emoții reale și îi inspiră pe membrii echipelor să își depășească de fiecare dată limitele, fără frică de greșeală sau critică.

Poveștile nu sunt doar povești, reprezintă cele mai bune invenții create vreodată pentru asigurarea modelelor mentale care potențează comportamentul. Acestea generează coeziune, încredere, le amintesc oamenilor ce anume îi motivează și care este țelul lor comun. Au capacitatea de a crea inteligență colectivă, de a modela comportamente, de a îmbunătăți abilități personale, de a construi o cultură organizațională solidă, adică un mediu deschis inovării și colaborării permanente, care să genereze asumarea unor țeluri înalte.

Creativitatea și inovarea sunt declanșate de schimbarea unor sisteme și învățarea unor noi moduri de interacțiune. Realizarea scopului creativ ține de consolidarea asumării sarcinilor, de furnizarea susținerii membrilor grupului de către managerii lor și de alinierea elanului echipei în direcția drumului.


#ÎntrebăriCuSens

Ce valori consideri că sunt cele mai importante pentru o echipă de succes?


#DeAscultat

Pentru inspirația din căști am ales un episod din podcastul Vast and Curious cu Andreea Roșca, în care a discutat cu Cosmin Alexandru despre elementele care creează performanță în echipe și despre întrebările pe care trebuie să le punem dacă avem nevoie de o echipă care să funcționeze imediat.


Pe data viitoare!