Schimbarea este unica constantă în viață #26

Salutare,

În episodul de astăzi vorbim despre calitățile cheie ale unui lider aflat în fața unor situații noi, despre cum să facem performanță într-un fel care onorează oamenii și să scoatem ceea ce au ei mai bun.

Cum să fii un lider agil? Un text scris de Adrian Sandu, Trainer Leaders.

Toate acestea pot fi citite în newsletterul nostru Learning Tip of The Week, la care vă invităm să vă abonați fie pe platforma LinkedIn, fie accesând pagina de mai jos:


#LeadingYourProgress by Fundația Leaders

Fundatia Leaders - Adrian Sandu, Trainer Leaders „Cum să fii un lider agil?”

Cum să fii un lider agil? Un text scris de Adrian Sandu, Trainer Leaders.

„Schimbarea este unica constantă în viață” remarca filozoful grec Heraclitus încă din anul 535 îHr. Și cât de bine se potrivește această constatare în zilele noastre! Agilitatea este fără îndoială o calitate cheie a oricărui lider bun. De rapiditatea cu care acesta se adaptează unui nou context depinde în mare măsură de succesul pe termen lung al echipei pe care o conduce. Dar ce presupune această agilitate? Concret, la ce să se aștepte un lider aflat în fața unei situații noi?

Acum mulți ani am aflat prima dată de conceptul de leadership situațional. Eram la un training destinat noilor manageri, care ar fi trebuit să mă învețe cum să gestionez subordonații în funcție de experiența lor pe anumite task-uri. Mie, însă, mi-a rămas întipărit în minte pentru că mi-a oferit o explicație extrem de plauzibilă pentru stările prin care eu însumi treceam, de fiecare dată când eram confruntat cu un context necunoscut. Leadership-ul situațional nu este doar despre manageri și subordonați! Este și despre leadership personal. Practic, de fiecare dată când ești în fața unei situații noi în care trebuie să faci ceva cu care nu ești obișnuit, teoria spune că vei trece prin 4 stadii de maturitate, privite din perspectiva competenței în a realiza cu succes acel task și motivația personală. Dacă ești familiar cu aceste stadii, știi la ce să te aștepți și ce ai de făcut pentru a te adapta mai repede la noul context.

Ca să fie mai clar, hai să luăm un exemplu personal: gândește-te la momentul când ai avut de îndeplinit o sarcină diferită de ceea ce ai făcut anterior. Poate fi un job nou sau un context diferit. Încearcă să-ți amintești stările prin care ai trecut și vezi dacă se potrivesc cu modelul de mai jos:

  • Stadiul 1: Competență scăzută, motivație ridicată. De cele mai multe ori, noutatea vine la pachet cu entuziasmul. Crezi că e mai ușor decât în realitate, pentru că nici nu știi ce nu știi. Cheia în această etapă este ascultarea. Acum e momentul să pui cât mai multe întrebări și să acumulezi cât mai multe informații. Atenție la capcana că știm totul!
  • Stadiul 2: Competență scăzută, motivație scăzută. Treptat ajungi să afli ce nu știi și asta începe să-ți erodeze rapid încrederea și motivația. Nivelul de competență e un pic mai crescut ca la început, dar e în continuare destul de jos. În acest stadiu e cel mai probabil să renunți, dacă ți se oferă ocazia. Nu Dacă nu pare să meargă nimic, pur și simplu ia fiecare zi în parte și învață din orice, fără să-ți setezi obiective prea mari.
  • Stadiul 3: Competență (mai) ridicată, motivație variabilă. Deși la un moment dat în stadiul 2 simți că nu faci progrese, ele totuși apar. Vine o zi când dai de o problemă pe care ai mai întâlnit-o și de data asta chiar știi cum să o abordezi. Poate chiar primești un „Mulțumesc” de la un coleg pe care l-ai ajutat. Treptat începi să știi cum merg lucrurile, doar că n-ai ajuns încă la cel mai înalt nivel de încredere. Simți nevoia de confirmare pentru orice decizie ai de luat, de teamă să nu faci vreo greșeală. Acum e momentul să-ți întinzi aripile și să începi să zbori. Știi să o faci, mai trebuie doar să ai încredere!
  • Stadiul 4: Competență ridicată, motivație ridicată. Gata! Acum știi ce ai de făcut, cum să o faci și îți și place. Rezultatele vin și primești apreciere pentru munca ta. E momentul să începi tu să provoci schimbări. Acum că nivelul de competență îți permite, caută soluții mai eficiente pentru a obține rezultate și mai bune!

De altfel, un lider agil va căuta întotdeauna să provoace schimbări (în bine), încercând să fie cu un pas înaintea contextului, în ofensivă și nu în defensivă, reacționând la mediu. Și de aceea, e important să conștientizeze ce implică aceste schimbări și să acționeze corespunzător.


#DozaDeLectură

Bill Campbell, Eric Schmidt - Coach de trilioane de dolari - Editura Publica

Recomandarea de săptămâna aceasta este o carte despre unul dintre cei mai apreciați și eficienți oameni din Silicon Valley, antrenorul și mentorul Bill Campbell. Cartea Coaching de trilioane de dolari este scrisă de Erich Schmidt și dincolo de a fi o biografie a unui mare om, este un manual care împărtășește credințe, metode și principii utile despre cum să faci performanță într-un fel care onorează oamenii și îi face să scoată ceea ce au ei mai bun și să respecte valoarea intrinsecă a celorlalți.

Crede în oamenii tăi mai mult decât cred ei în ei înșiși. Pentru a fi un manager bun trebuie să fii un antrenor bun, care oferă feedback autentic și sincer, care păstrează respectul și loialitatea oamenilor și ajută oamenii să fie eficienți, să crească și să se dezvolte. Este importantă ascultarea activă și implicarea în conversații și oferirea unei perspective diferite.

Iubește-ți aproapele ca pe tine însuți. Prioritatea principală a unui manager trebuie să fie bunăstarea și succesul oamenilor săi. „Pentru a-ți păsa de oameni, trebuie într-adevăr să-ți pese de ei, altfel spus exersezi să-ți iubești colegii până devine natural.” Este important să discutăm cu oamenii, să îi cunoaștem pe ei și familiile lor, interesele acestora, să construim comunități în interiorul și în afara biroului. Împărtășirea emoțiilor este o modalitate excelentă de ajuta oamenii să se simtă confortabil să se deschisă și să-și împărtășească adevărata personalitate și potențialul.

Îndrumă numai oamenii îndrumabili. Trăsăturile care fac pe cineva să fie indrumabil sunt onestitatea și modestia, empatia, dorința de a persevera și de a munci intensiv, precum și o deschidere constantă către învățare și o atitudine de echipă. Potențialul trebuie valorificat mai mult decât experiența. Nu le spune oamenilor ce să facă, doar ghidați decizia corectă cu ajutorul poveștilor.

Încrederea este cea mai importantă monedă într-o relație. Încrederea în relațiile individuale și în cadrul echipelor construiește „siguranța psihologică” și încurajează asumarea riscurilor. De fapt îi face pe oameni să se simtă confortabil în a fi ei înșiși. Oamenii și echipele care se simt în siguranță au performanțe ridicate.

Când a fost întrebat despre obiceiul său de a evita compensarea, Bill a spus că a avut un mod diferit de a-și măsura impactul, propriul său tip de criteriu. Mă uit la toți oamenii care au lucrat pentru mine sau pe care i-am ajutat într-un fel, spunea el, și număr câți sunt lideri grozavi acum.


#ÎntrebăriCuSens

Care este cel mai valoros lucru pe care poți să îl oferi?


#DeAscultat

Vă invităm să ascultați podcastul The Tim Feriss Show în episodul #367 în care l-a avut invitat pe Eric Schmidt. 


Pe data viitoare!