Cum să construim o cultură a încrederii #29

Salutare,

Vă propunem să discutăm în episodul de astăzi despre echipe, despre puterea exemplului și importanța comunicării fără echivoc, despre libertatea de a lua decizii și asumarea responsabilității lor, învățare continuă și motivația existentă în culturile organizaționale constructive.

Toate acestea pot fi citite în newsletterul nostru Learning Tip of The Week, la care vă invităm să vă abonați fie pe platforma LinkedIn, fie accesând pagina de mai jos:


#EvolveDaily by Autonom

Roxana Brailoiu - Directorul diviziei Autonom AutoRulate

Comunicarea și puterea exemplului reprezintă elementele definitorii pentru a construi o cultură a încrederii în echipă, un text pregătit împreună cu Roxana Brăiloiu, Directorul diviziei Autonom AutoRulate.

Autonom reprezintă pentru mine un loc în care performanța se îmbină cu entuziasmul oamenilor, într-un proces de învățare continuă. Puterea echipelor este extraordinară și angajamentul oamenilor joacă un rol foarte important. Aceștia au nevoie de un scop și de libertatea de a-și asuma și a demonstra că pot să facă anumite lucruri, de a găsi soluții și a-și antrena gândirea constructivă. Doar în echipă se pot obține rezultatele dorite și se pot stabili planuri îndrăznețe. Fiecare membru își aduce contribuția la atingerea obiectivelor și este important să le fie recunoscute meritele și eforturile. Pentru episodul de săptămâna aceasta am ales să împărtășesc câteva din experiențele mele de învățare, care sper să vă ajute în activitatea voastră de zi cu zi.

Impactul pe care îl avem asupra oamenilor din jurul nostru se vede în performanța, în succesul lor și al echipei. Suma comportamentelor oamenilor definește o echipă, alături de motivație, de felul în care sunt luate deciziile sau ce se întâmplă atunci când cineva greșește. Oamenii vor rămâne în compania în care lucrează dacă rezonează cu mediul, dacă activitatea zilnică le aduce plăcere și dacă fac parte dintr-o echipă în care este încurajată performanța și le sunt recunoscute meritele. Totul începe cu comportamentul celui care se află la cârmă și care trebuie să conștientizeze puterea exemplului personal. Oamenii au nevoie de lideri care să-i inspire, care să aibă o energie pozitivă, care sunt mereu alături de echipă la nevoie și care să fie un model de la care să învețe, mai ales atunci când sunt la început de drum.

Comunicarea și ascultarea activă joacă un rol esențial. Este nevoie să construim un mediu constructiv în care sunt încurajate asumarea, responsabilitatea, învățarea, motivația și dedicarea. Oamenii se atașează de un loc în care vin cu plăcere și se simt văzuți. Modalitatea în care comunicăm cu ei și îi încurajăm să lucreze împreună cu ceilalți membri din echipă, sprijinindu-se reciproc, reprezintă două elemente importante. Oamenii au nevoie să aibă un scop inspirațional, care să-i determine să reușească în ceea ce fac, iar liderul este cel care le ghidează pașii.

Autonomia le oferă oamenilor ocazia de a contribui și de a evolua. Aceștia trebuie să fie ajutați să învețe ce înseamnă libertatea de a lua decizii singuri. Ca manageri este important să acordăm toată încrederea și libertatea de decizie cu responsabilitate, fără să ne fie frică de delegare. Este mai bine să facem un lucru și să ne asumăm și eșecul, decât să nu îl facem deloc.

Implicarea în activitățile de voluntariat ne ajută să găsim sens în lucrurile pe care le facem și să descoperim puterea lucrului împărtășit. Pentru echipa mea este un lucru natural să facem asta și considerăm că face parte din activitatea noastră de zi cu zi, alături de serviciile oferite clienților noștri. E un soi de educație pentru noi și de ajutor pe care alegem să îl oferim celor din jur. Alături de ei am învățat să conteze ceea ce facem prin proiecte mici, dar cu impact pe termen lung realizate prin intermediul Fundației Autonom.

Roxana s-a alăturat echipei Autonom în 2017 și în momentul de față coordonează echipa diviziei Autonom AutoRulate. Îi place să stea de vorbă cu oamenii și să-i asculte, să îi încurajeze și să îi ajute să găsească soluții care produc valoare pentru clienți. „Sunt mândră de echipa mea. Mă încarc de energie de la ei și am învățat multe împreună. Fiecare zi este o provocare, dar cu puțină empatie și un zâmbet larg pe față poți schimba starea oamenilor și îi poți face să viseze. Vorbesc deschis cu ei, astfel încât să-și dea seama că suntem împreună în asta și îi încurajez să se susțină între ei.” În timpul liber îi place să petreacă timp cu familia ei și să găsească cele mai diverse activități pentru cei doi copii, să-i expună la cât mai multe experiențe, care să contribuie la procesul lor de învățare, ținând cont de toate provocările generației actuale.


#DozaDeLectură

Emil Dobrovolschi , Octavian Pantis - Dark Cockpit - Editura Publica

În ton cu pregătirile de vacanță, recomandarea de săptămâna aceasta ne ajută să intrăm într-o cabină de pilotaj și să aflăm mai multe despre mecanismele, termenii și procedurile folosite în aviație, de la comandantul Emil Dobrovolschi și Octavian Pantiș, autorii cărții Dark Cockpit. Găsim în carte multe principii, reguli și recomandări valoroase, un checklist și teme de reflecție, utile pentru cei care vor să devină comandanți în domeniului lor de activitate.

Dark Cockpit este un termen folosit în aviație care descrie situația în care nu este aprinsă nici o lumină de avertizare în cabina pilotului, iar avionul funcționează în parametri normali. Altfel spus, totul se află sub control, avionul zboară spre destinație și pasagerii se bucură de călătorie. „După ce închidem ușa avionului și decolăm spre destinație, numai noi suntem cei care putem rezolva problemele apărute și asta numai lucrând împreună, coordonat. Nu există membru al echipei care să fie în plus și nimeni nu este dat la o parte. Știm că trebuie să ajungem în siguranță la destinație, zbor după zbor, misiune după misiune, indiferent de context.”

Găsim câteva recomandări de leadership cu adevărat valoroase. Trebuie să dăm dovadă de stăpânire de sine, dar și să fim respectuoși cu toată lumea. Este important să ascultăm și abia apoi să decidem ținând cont de cele auzite. Trebuie să luăm atitudine în fața comportamentelor nepotrivite, oricât de mărunte ar fi. Trebuie mereu să avem deschidere către învățare și să fim dispuși pentru a face eforturi în acest sens.

Secretul succesului reprezintă un cumul de factori: atitudine, control, experiență, evaluare, comunicare, încredere și echipă. Este important să comunicăm cât mai bine și să ne asigurăm că mesajul este transmis așa cum am intenționat, să conducem cu responsabilitate și să fim în controlul lucrurilor din jurul nostru. „Când faci performanță, oamenii sunt lângă tine. Când repeți performanța, echipa are încredere în tine. Când îi ajuți și pe ceilalți să fie performanți, ți-ai împlinit menirea. Simți că zbori.”

De ce este important să ai un plan pentru orice? Răspunsul este simplu: pentru a reuși să ne bucurăm mai mult de viață. Astfel reducem nivelul de stres și creștem șansele de a obține rezultatele pe care ni le dorim. Cel mai bun pilot care există nu este cel care stă la manșă și este implicat cu fața în aparate, ci acela care mută scaunul puțin mai în spate, ca să vadă lucrurile în ansamblul lor.


#ÎntrebăriCuSens din Jocul Autonom

Ce valori consideri că sunt cele mai importante pentru o echipă de succes?


#DeAscultat

Vă invităm să ascultați episodul 4 al The Engineering Leadership Podcast care l-a avut ca invitat pe Fred Kofman.


Pe data viitoare!