Exercițiu de recunoștință #6

Salutare,

Închidem acest an intens cu multă recunoștință pentru tot ce am realizat, de cum am colaborat și ne-am mobilizat, de modul în care, prin valorile pe care le împărtășim, am reușit să ne sprijinim clienții și partenerii și să dăm o mână de ajutor comunităților în care suntem prezenți.

Vă invităm să faceți un pas în spate și să priviți către ce a însemnat 2022 pentru voi, de la provocări și lecții învățate, la succese și momente de celebrare, ce decizii a adus și care sunt intențiile cu care intrați în noul an.

În ultimul episod pe anul acesta v-am pregătit câteva idei și sugestii care să reprezinte un boost de inspirație pentru 2023.

Toate acestea pot fi citite în Newsletterul nostru Learning Tip of The Week, la care vă invităm să vă abonați fie pe platforma LinkedIn, fie accesând pagina de mai jos:


#AerProaspătPentruMinte by Andreea Roșca

Marius Stefan si Dan Stefan - Cum conduci oamenii prin vremuri incerte - The Vast & The Curious

Vă invităm să ascultați conversația avută de Andreea Roșca cu Marius și Dan Ștefan, despre cum se vede 2023 și cum să conduci oamenii prin vremuri incerte.

     În fața crizelor, dimensiunea psihologică e la fel de importantă ca situația materială a business-ului. Contează cât de pregătiți suntem din punct de vedere material, dacă avem lichidități, dacă businessul este diversificat, dacă putem realoca capital. Multe dintre business-urile relevante din România au trecut prin multe perioade dificile – criza din 2009, pandemia din 2020-2021, războiul aproape de noi, în 2022 –, astfel că sunt deja setate pe starea de criză, ceea ce le ajută la nivel psihologic.

     Efectele incertitudinii. Crește gradul de nervozitate, oamenii intră în burnout – simt că au ajuns la maximum posibil, atât din punct de vedere fizic, cât și psihic, și se confruntă cu oboseala cronică. Burnout-ul e destul de dificil de observat din afară – omul pare perfect funcțional, dar în interior el trece printr-un stres continuu, nu mai are perioade de echilibru și de multe ori, nici noi înșine nu prea ne dăm seama când suntem foarte, foarte stresați sau când ne-am atins limita.

     Arată și demonstrează că-ți pasă. Când suntem într-o stare de incertitudine ne simțim super singuri, avem sentimentul că nu mai știm încotro să o apucăm și că nimeni nu știe încotro s-o apuce. Faptul că îi pasă cuiva, că cineva se preocupă, ne dă un pic de vizibilitate sau măcar sentimentul că nu e haos complet. Fiecare vrea să vadă că este cineva in charge, că este cineva care se ocupă, care se gândește în mod activ la viitorul echipei.

     Supracomunicarea combate efectele incertitudinii. Psihologii organizaționali îi sfătuiesc pe liderii din companii să vorbească despre lucrurile care par evidente pentru ei, dar care e posibil să nu fie percepute la fel de angajați – orice lucru care ține de viitor, de siguranța locului de muncă al fiecărui membru al echipei. Și nu în ultimul rând, extrem de mult contează și modul în care sunt transmise mesajele – body language-ul și tonul vocii –, chiar dacă ce se comunică nu este ceva pozitiv, dacă este transmis într-un mod calm, coerent și cu un pic de încredere în viitor, este perceput mai ușor de către colegi.

Acesta poate fi ascultată în integralitate aici:


#DozaDeLectură

V-am pregătit două recomandări surpriză pentru acest episod. Vă dorim spor la citit în noul an, cu multe idei curajoase descoperite în cărți fascinante!

Richard P. Rumelt - The Crux

Dan Ștefan: O carte pe care am citit-o recent și pe care o recomand este noua carte a lui Richard Rumelt, The Crux: How Leaders Become Strategists. Îmi plac cărțile lui Rumelt despre strategie (mai are una – „Good Strategy, Bad Strategy”), pentru că scrie clar, are povești noi și, uneori, te provoacă să gândești, să reflectezi.

     În „The Crux”, autorul ne ghidează, precum un antrenor de escaladă, să ne dezvoltăm abilitățile de a găsi „soluția” problemelor dificile (în escaladă, traseele se mai numesc și „probleme”). Spoiler: necesită practică și disciplină.

     Nu e un exercițiu deloc simplu, iar, de multe ori, soluția nu stă într-un singur „punct cheie” de inflexiune, într-o mare idee magică și miraculoasă. Însă antrenarea gândirii întru simplitate și claritate nu poate să strice. Nici în strategie și nici în alte mici (și mari) probleme ale vieții cotidiene.


Dale Carnegie - Secretele Succesului

Marius Ștefan: Aleg să recomand această carte cu fiecare ocazie pentru că este super relevantă astăzi, chiar dacă a fost scrisă acum 86 de ani. În 1936, când Dale Carnegie a publicat prima ediție a Secretele Succesului: Cum să vă faceți prieteni și să deveniți influent industria de dezvoltare personală nu exista și probabil că a fost printre primele pe care le putem include în categorie, în istoria recentă.

     O carte fermecătoare în simplitatea ei despre arta relațiilor și a atenției, una dintre cele pe care vrei să le ai în bibliotecă. Descoperi citind-o că pare a avea un răspuns la multe dileme ale vieții de business de azi.

     Carnegie sugerează un lucru simplu: e mult mai ușor să relaționezi cu alți oameni și să obții ce îți dorești dacă ai o atitudine pozitivă.

     Trebuie să învățăm să fim atenți la cum ne comportăm și sunt câteva tehnici care ne ajută în acest sens. Câteva exemple: să oferim oamenilor un sentiment al importanței prin aprecieri și încurajări sincere, să le arătăm că sunt importanți și își fac treaba bine, ai avem grijă la critică, să zâmbim și să devenim ascultători buni.


#ÎntrebăriCuSens din Jocul Autonom

Dacă visurile tale ar deveni realitate, ce s-ar întâmpla?


Vă mulțumim că ne citiți și vă dorim ca finalul acestui an să vă găsească acolo unde vă doriți cu adevărat, alături de oamenii dragi!

La mulți ani!