Recent a avut loc conferinta „The Value of Second Chances: povesti antreprenoriale si solutii pentru companii in dificultate“, eveniment organizat de Ziarul Financiar si CITR Group, ce a adus in prim-plan povestile – de succes si esec, deopotriva – ale mai multor antreprenori din Romania.
Pe o piata inca imatura, cu o experienta de doar doua decenii in antreprenoriat, evolutia afacerilor romanesti a fost tumultuoasa: esecurile dureroase si pierderile masive au adus insa lectii importante, valorificate apoi in initiative de succes. De unde apare intrebarea, dezbatuta pe larg in cadrul conferintei: este esecul cu adevarat catastrofal sau doar o trambulina spre evolutie? Iata cateva raspunsuri formulate de antreprenorii participanti, printre care si Dan Stefan, manager Autonom.
Ioana Necula, membru fondator Romexterra Leasing IFN, a mentionat ca „ne invatam copiii din scoala, din familie, sa se teama de esec. Dar nu trebuie sa ne temem de esec niciodata. Increderea este esentiala. Antreprenorul nu trebuie sa se dea niciodata batut. Nu poti evita momentele dificile, trebuie sa treci peste ele […] Am avut multe momente grele. Cel mai dificil a fost sa semnez intrarea in insolventa, in 2010. Am pus la punct un plan de restructurare, am primit finantare si am separat companiile. Pentru mine nu a fost doar a doua sansa in business, ci chiar a treia sansa”.
Si Dragos Anastasiu, Presedintele Grupului Eurolines, a intampinat provocari: „Cand vad obstacolele peste care am trecut si care mi se pareau greu de depasit atunci, mi se par mizilicuri. Problemele sunt doar momente de invatare, nu se poate sa nu gasesti solutii”.
Felix Patrascanu, membru fondator si managing partner al FAN Courier, ne impartaseste din greselile care l-ar fi putut costa scump: „Unul dintre cele mai mari esecuri ale mele a fost ca nu am delegat la timp si era sa ma distrug si pe mine, si businessul. Cand am lasat oamenii din jur sa vorbeasca, sa ia decizii, am descoperit ca au idei foarte bune. Am facut greseli din nestiinta. Companiile nu mor din cauza concurentei, a crizei, ci a neintelegerilor intre asociati.”
Uneori, deciziile dificile sunt cruciale pentru supravietuire. Drept dovada, experienta lui Wargha Enayati, fondator al Retelei Private de Sanatate Regina Maria: „Disciplina in afaceri este foarte importanta, pentru ca, atunci cand ai o afacere, ai o responsabilitate, stii ca firma e pe umerii tai. Au fost perioade cand a trebuit sa dam afara peste 100 de oameni. E foarte greu sa faci acest lucru. […] Daca nu ai incredere in tine, nu poti avea incredere nici in altii.”
In cazul Autonom, semnele crizei ne-au permis sa luam masuri de timpuriu, evitand, din fericire, problemele. Ba chiar, reorientarea spre un nou segment (respectiv companiile nevoite, din cauza crizei, sa renunte la propria flota auto apeland la inchirieri doar la nevoie) s-a dovedit a fi vector major de crestere:
„Pentru fiecare firma de succes, sunt alte cateva mii de proiecte care au esuat. Noi facem de 26 de ani business in familie, am trecut prin multe. Au fost multe momente de criza. Dificultate nu inseamna doar insolventa, ci si crize de crestere, care pot fi pasul de dinainte. Sunt semne, trebuie sa le vedem. Sunt multe firme care trec singure peste criza de crestere, ies intarite. Dar sunt o minoritate. Mult mai des, firmele trec mai departe cu un partener. Mai e scenariul in care isi micsoreaza businessul; si patru, falimentul. Businessul e o succesiune de crize pe care trebuie sa le detectezi si sa le rezolvi. Romanii asteapta sa le rezolve altii problemele, se uita in sus. Esecul este o parte a vietii, stiinta se construieste prin trial & error [n.n. incercari si greseli]”, a mentionat Dan Stefan, manager Autonom.
Un studiu realizat de CITR Group arata ca:
- Romania are circa 19.000 de companii de impact, cam 3% din totalul societatilor;
- Acestea genereaza 68% din cifra de afaceri cumulata la nivel national si angajeaza 41% din forta de munca;
- 36% din companiile de impact au profitabilitatea cuprinsa intre 0% si 5%, insuficient pentru a sustine grade de indatorare de peste 70%.
Avem „o economie performanta, care sta pe o baza ingusta. O economie sanatoasa are nevoie de antreprenori locali“, conchide acelasi studiu.
Dr. Lukas Fecker, CEO Innovation Brain si vicepresedinte pentru relatii internationale la TMA Global, considera ca „Romania este o piata perfecta pentru second chance, oamenii sunt foarte pregatiti. Ce lipseste este cultura unei a doua sanse. Unui antreprenor care a avut succes si ajunge la insolventa ii e foarte greu sa asculte alte opinii. O solutie este ca el sa ramana in board, dar sa delege managementul altora. Multi antreprenori aleg insolventa decat sa renunte la actiuni”.
Frédéric Romand, partener Shield Capital Management, declara ca „Romania este intr-un punct crucial. Multe afaceri mari de acum 20 de ani incep sa aiba probleme. A doua sansa inseamna sa accepti schimbarea, sa schimbi modelul de business”.
Antreprenorii prezenti au agreat ca lipsa de traditie si experienta in antreprenoriat a romanilor este o realitate, dar se poate compensa prin curaj si inovatie. Un sfat comun pentru tinerii dornici sa faca afaceri este sa nu se teama de esec, ci sa il considere o lectie si sa caute mereu o noua sansa.
Dincolo de problemele aratate de cifre, antreprenorii si consultantii sunt optimisti cu privire la viitorul economic al Romaniei. Dar cum poate efectiv o afacere sa depaseasca un moment dificil? Ce face, pana la urma, diferenta intre succes si esec? Va invitam sa cititi aici recomandarile lui Dan Stefan, bazate pe experienta noastra, precum si solutiile propuse de specialisti, in materialul disponibil integral in Ziarul Financiar.