De cand granitele UE s-au largit si tot mai multi cetateni din cele 28 de tari membre au prins gustul de a calatori liber, turismul a prins avant si serviciile rent a car, deopotriva. In 2013, in spatiul UE erau peste 21 milioane de contracte individuale de inchirieri auto, iar pentru 2015-2016 se estimeaza o crestere anuala de 3-4%. Dar cum aceasta depinde si de gradul de satisfactie al consumatorilor, Comisia Europeana a introdus noi masuri menite sa sporeasca drepturile clientilor.
In ultimii ani s-au inregistrat mai multe reclamatii din partea clientilor care inchiriasera masini in alta tara. De aceea, Comisia Europeana a solicitat celor mai mari cinci societati de rent a car, prezente in mai multe state (Avis-Budget, Enterprise, Europcar, Hertz si Sixt, care insumeaza >65% din contractele de inchirieri auto din spatiul UE), sa-si alinieze practicile la normele UE privind drepturile consumatorilor. Recent, cele cinci companii au anuntat ca-si vor imbunatati politicile de informare si conditiile de inchiriere. Concret, printre masurile vizate se numara:
- mai multa transparenta la rezervarile online:
- informatii mai clare privind toate taxele implicite, precum si optiunile taxate suplimentar;
- informatii mai clare privind principalele cerinte si conditii de inchiriere, inclusiv depozitele-garantie ce urmeaza a fi debitate de pe cardul clientului;
- o informare mai buna a clientului, la momentul inchirierii, privind solutiile de asigurare disponibile, inclusiv costurile si acoperirea acestora, precum si situatiile exceptate;
- o politica mai avantajoasa si mai transparenta privind alimentarea cu carburant;
- procese mai clare si mai echitabile la inspectia autoturismelor;
- corectarea practicilor privind imputarea unor taxe suplimentare clientilor: acestora trebuie sa li se acorde sansa de a contesta, in conditii rezonabile, dauna imputata inainte de a li se debita de pe card suma garantata ca depozit. De exemplu, cuiva i-a fost retinuta suma de €600 ca depozit. Pe durata inchirierii masinii, aceasta a fost zgariata, valoarea prejudiciului fiind estimata la mai putin de €100, insa, la returnarea masinii, persoana a avut surpriza de a i se retine intreaga suma a depozitului, furnizorul motivand ca o astfel de situatie era prevazuta in clauzele contractuale. Ei bine, astfel de practici abuzive trebuie excluse din conduita companiilor de inchirieri auto.
Noile masuri vor fi implementate pana la sfarsitul anului 2015, dar autoritatile de protectie a consumatorilor vor continua sa monitorizeze aspecte precum raspunderea clientilor pentru daune produse de terti, practicile intermediarilor, cum sunt explicate conditiile la inchirierile in alt stat membru, ce acopera asigurarea inclusa in contractul de inchiriere etc.
Ca sa nu aveti surprize neplacute, va recomandam sa va documentati privind conditiile de inchiriere inainte de preluarea masinii, sa stiti ce drepturi si obligatii aveti in relatia cu furnizorul, cu autoritatile si cu tertii. Iata ce informatii trebuie sa va ofere platformele online de inchirieri auto inainte de rezervare:
- categoria, marca, tipul si clasele masinilor de inchiriat;
- dotarile suplimentare ale masinii;
- varsta si permisul de conducere;
- metodele de plata acceptate;
- documentele necesare la preluarea masinii;
- tariful de inchiriere cu toate serviciile incluse si taxele suplimentare;
- conditiile de inchiriere ale companiilor de inchirieri partenere;
- conditii de livrare si returnare ale masinii;
- modificarea si anularea rezervarii;
- ce acopera asigurarile incluse in contract. De regula, tariful inchirierii include asigurarea de raspundere civila RCA. Unele companii rent a car (printre care si noi) includ in oferta si asigurarea CASCO. Intrebati ce conditii si costuri se aplica pentru cazurile de furt al masinii.
In general, toate aceste informatii, contractul de inchiriere, termenii si conditiile companiei furnizoare sunt redactate in limba statului din care inchiriati masina, dar, la cerere, o companie serioasa va va prezenta fara probleme versiunea in limba engleza. In orice caz, daca nu intelegeti contractul, nu-l semnati! Daca este totul in regula si semnati contractul, pastrati exemplarul vostru si dovada platii pentru serviciile de inchiriere si a constituirii garantiei.
In ce ne priveste, in calitate de lider national al pietei de inchirieri auto, salutam masurile ce aduc servicii mai bune la nivel UE si va asiguram ca suntem, ca intotdeauna, pregatiti sa va oferim o calatorie sigura si placuta, la preturi corecte, in tara si peste hotare. Cand doriti sa apelati la serviciile Autonom Rent a Car, gasiti costurile si conditiile de inchiriere comunicate transparent chiar pe site-ul nostru. Iar daca aveti intrebari sau nelamuriri, va stam cu placere la dispozitie atat inainte de inchiriere, precum si oricand pe durata utilizarii masinii. Pana la noi vesti, va dorim vacanta frumoasa si fara incidente auto! 🙂
Surse informatii:
http://www.eccromania.ro/media/pdf/Cum_Sa_Inchiriezi_masina_in_UE.pdf
http://www.eccromania.ro/intreaba-expertul/details/faq-cumparare-inchiriere-masini-ue#IMUE I.a
https://www.gov.uk/cma-cases/short-term-consumer-car-hire-across-the-european-union-eu
http://ec.europa.eu/consumers/enforcement/index_en.htm
https://assets.digital.cabinet-office.gov.uk/media/55a3cdd940f0b62889000001/Short-term_car_rental_in_the_EU.pdf
http://ec.europa.eu/consumers/consumer_rights/index_en.htm
http://ec.europa.eu/consumers/consumer_rights/rights-contracts/index_en.htm
https://www.moodys.com/research/Moodys-Tourists-to-drive-growth-in-European-car-rental-market–PR_328850